Algemene voorwaarden Keijlijn 2024
1 Algemeen.
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten met betrekking tot de ritten van het toeristentreintje van de Stichting Keijlijn Amersfoort, verder Keijlijn te noemen.
1.2 Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts indien en voor zover deze nadrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
- Totstandkoming van de overeenkomst.
2.1 Een overeenkomst komt tot stand doordat de klant mondeling, telefonisch, schriftelijk of via de website de rit aanvaardt. Ook mailverkeer behoort tot de mogelijkheden.
2.2 Degene die namens of ten behoeve van de groep de overeenkomst aangaat (de klant), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit deze overeenkomst voortvloeien.
2.3 Indien er een reservering voor een trip met losse kaartjes wordt gemaakt, dient altijd een naam en telefoonnummer te worden achtergelaten, waar men bereikbaar is.
2.4 Indien een reservering voor een hele trein wordt gemaakt, dient ook altijd adres en een telefoonnummer te worden gegeven, waar men bereikbaar is. Na reservering ontvangt de klant een factuur, die uiterlijk twee weken na ontvangst dient te worden betaald, hetzij door overmaking op onze bank rekening NL91RABO0107949911 of door pin betaling op de trein.
2.5 Bij reservering van een hele trein worden de passagiers uiterlijk 10 minuten voor vertrek bij de treinhalte verwacht. Onze treinen vertrekken in principe op tijd en rijden in een strak schema. Bij te laat aanwezig zijn wordt de rit ingekort of vervalt de rit, zonder restitutie van de ritprijs. Door omstandigheden op de route kan de trein vertraging oplopen.
2.6 Bij reservering voor een rit met losse kaartjes worden de passagiers uiterlijk 10 minuten voor vertrek bij de treinhalte verwacht. Onze trein vertrekt in principe op tijd en rijdt in een strak schema. Bij te laat aanwezig zijn vervalt de reservering zonder recht op restitutie van de ritprijs.
2.7 Losse kaartjes kunnen op de trein worden gekocht, zolang er plaatsen op de trein aanwezig zijn. ( Vol=Vol)
- Betaling.
3.1 De betaling voor gereserveerde losse kaartjes geschiedt per pin op de trein.
3.2 De betaling van losse kaartjes geschiedt tegen afgifte van de kaartjes, per pin of door het inleveren van vouchers of tegoed bonnen.
3.3 De betaling van een gereserveerde hele trein geschiedt door overmaking op onze bankrekening of pin betaling op de trein.
- Prijs.
4.1 Indien een klant te laat komt kan dit consequenties hebben voor de duur van de overeengekomen trip of annulering van de trip of reservering.
4.2 De gepubliceerde prijzen zijn gebaseerd op de prijzen en voorwaarden, zoals deze bekend waren tijdens het opstellen van het treinprogramma.
De Keijlijn houdt zich het recht voor om voor het tot stand komen van de boeking de prijs te wijzigen indien daartoe aanleiding bestaat door prijsverhoging van derden waaronder de toepasselijke BTW voorschriften.
4.3 Indien de gehuurde trein bovenmatig vervuild is kunnen er schoonmaakkosten in rekening worden gebracht.
- Wijzigingen door de klant.
5.1 Wijzigingen door de klant in het afgesproken programma kunnen worden verzorgd indien en voor zover dit mogelijk is.
- Annuleringen.
6.1 Indien een boeking ongedaan wordt gemaakt, worden per boeking de volgende bedragen in rekening gebracht:
- a) bij annulering binnen 4 weken voorafgaande aan de datum van de trip de volledige huursom.
- b) bij annulering tot 4 weken voorafgaande aan de datum van de trip kosteloos.
- c) zijn door ons in verband met uw boeking afspraken gemaakt met derden (bijv. Besproken restaurants) dan gelden voor dat onderdeel de annuleringsvoorwaarden van deze bedrijven.
6.2 Ernstige ziekte of overlijden van degene, of zijn zeer naaste verwanten, die op deze dag een belangrijke rol zou spelen (bijvoorbeeld wat te vieren heeft) is een reden voor kosteloze annulering.
- Niet doorgaan van de treinrit/wijziging.
7.1 Indien door omstandigheden door Keijlijn of de machinist wordt besloten, dat het programma niet zal doorgaan of dat daarin wijzigingen worden aangebracht, verplicht de Keijlijn zich tot onmiddellijke kennisgeving hiervan aan de klant. De klant kan dan kiezen voor een gelijkwaardig programma. Eventueel een andere datum of terugbetaling van de reeds betaalde reserveringssom.
7.2 Bij zeer slecht weer , slechte rijomstandigheden door sneeuw of ijzel wordt in overleg met de klant een alternatief bekeken en of een andere datum afgesproken.
7.3 Keijlijn of de machinist behoudt zich het recht voor wijzigingen aan te brengen in het programma, indien hiertoe gegronde reden bestaat (o.a. stremming, technisch uitvallen van het voertuig).
- Aansprakelijkheid van de Stichting Keijlijn Amersfoort.
8.1 Keijlijn is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door dood of letsel van de passagier, indien zich het voorval, dat hiertoe leidde, zich voordeed aan boord of bij het op- of afstappen van de trein, voor zover dit voorval is veroorzaakt, door een omstandigheid, die een zorgvuldig machinist/conducteur heeft kunnen vermijden of door een situatie, waarvan zulk een machinist/conducteur de gevolgen heeft kunnen verhinderen.
8.2 Keijlijn is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door dood of letsel van de passagier, indien de machinist/conducteur nalatig is geweest in het verhinderen of vermijden van een situatie of omstandigheid, die leidde tot ongeval, aanrijding, ontploffing of brand.
8.3 Het niet opvolgen van de onder 9.3 genoemde instructies, kunnen gevolgen hebben voor de aansprakelijkheid.
8.4 Keijlijn is aansprakelijk voor schade aan bagage of kleding van de passagier, voor zover zich dat voordeed tijdens de rit, doordat de machinist/conducteur nalatig is geweest in het vermijden of verhinderen van dit voorval.
8.5 Bij aansprakelijkheid is de vergoeding nooit hoger, dan het maximale bedrag, dat genoemd is in de betreffende verzekeringspolis.
8.6 Bij aansprakelijkheid voor schades die niet worden gedekt door de verzekering, is het bedrag van de vergoeding nooit hoger dan het factuurbedrag.
- Verplichtingen klant en zijn/haar aansprakelijkheid.
9.1 De klant is verplicht bij de totstandkoming van de overeenkomst alle persoonlijke omstandigheden van zichzelf en/of degene namens wie hij de overeenkomst aangaat aan Keijlijn of de machinist/conducteur te melden voor zover deze van invloed kunnen zijn op een goed verloop van de activiteiten (o.a. relevante medische en conditionele bijzonderheden).
9.2 De machinist heeft het recht een passagier, die zodanig hinder of last veroorzaakt (wangedrag), waardoor de uitvoering van de rit bemoeilijkt wordt of in gevaar wordt gebracht, van verdere deelname aan de rit uit te sluiten of de toegang tot de trein te weigeren. Alle hieruit voortvloeiende extra kosten zijn voor rekening van de uitgesloten deelnemer.
9.3 Te allen tijde, dienen de instructies en geboden van de machinist/conducteur te worden opgevolgd. Ook dient men alleen op de daartoe aangewezen plaatsen in- en/of uit te stappen.
9.4 Indien Keijlijn bewijst, dat schuld of nalatigheid van de passagier schade heeft veroorzaakt of daartoe heeft bijgedragen, kan de aansprakelijkheid van Keijlijn daarvoor geheel of gedeeltelijk worden opgeheven.
9.5 De passagier is aansprakelijk voor schade aan inventaris of trein door hem/haar of diens bagage veroorzaakt.
9.6 Indien u tijdens wachturen, waardevolle spullen achterlaat in de trein, dient u dit te melden bij de machinist/conducteur. De Keijlijn kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor verlies van deze bezittingen.
- Huisdieren en overige.
10.1 Huisdieren alleen in overleg, zij mogen geen hinder veroorzaken voor de overige passagiers.
10.2 Het nuttigen van meegebracht etenswaren en alcoholische dranken aan boord is zonder vooraf verkregen toestemming van de machinist/verteller niet toegestaan. Hierbij dient overlast voor andere passagiers te worden vermeden.
10.3 Roken is te allen tijde in de trein verboden.
10.4 Afval van zelf meegebrachte etenswaren/drank dient door de klant te worden meegenomen, na afloop van de rit.
Stichting Keijlijn Amersfoort,
Krommestraat 3,
3811 CA Amersfoort.